La 17 ani, Zahia Dehar a fost implicată într-un scandal sexual în lumea fotbalului. În prezent, despre primul ei film vorbește toată lumea din Paris. Zahia Dehar, o tânără actriță, este subeictul unui reportaj din ziarul The Guardian pe care îl puteți citi mai jos tradus și adaptat.
Acum 10 ani, Zahia Dehar, o adolescentă cu origini franceze și algeriene, s-a trezit într-o dimineață descoperindu-și fotografia pe prima pagină a ziarelor din Franța fiind implicată într-un scandal de prostituție cu minore și membri ai echipei naționale de fotbal.
Fusese escorta pe care jucătorul Franck Ribéry ar fi solicitat-o drept „cadou“ de ziua lui. În vârstă de 18 ani atunci când a izbucnit scandalul – și doar 17 la momentul incidentului – Dehar părea destinată să fie etichetată pe viață de o poveste sordidă. Dar ea a refuzat să se întâmple asta. Pentru tânără, bântuită de gânduri de sinucidere, era o chestiune de supraviețuire. „Avem de ales între a mă sinucide și a merge mai departe. Nu am vrut să mă sinucid“, spune ea.
În prezent, modelul de 27 de ani, muză pentru designerul Karl lagerfeld sărbătorește primul ei rol într-un film și a fost comparată cu Brigitte Bardot când era tânără. În pelicula Une Fille Facile (O fată ușoară), lansată în Franța săptămâna trecută, Dehar joacă rolul Sofiei care se culcă cu bărbați bogați care-i cumpără cadouri; acțiunea se petrece într-o vară toridă în sudul Franței, cu soare, mare, nisip și sex, iahturi de lux și bijuterii scumpe. Un critic a spus că filmul are „o clasică nonșalanță galică atunci când vine vorba de sex“. Revista de cultură Les Inrockuptibles a titrat pe prima pagină titlul “Et dieu créa Zahia” („Și Dumnezeu a creat-o pe Zahia“), cu trimitere la filmul lui Roger Vadim din 1956, „Și Dumnezeu a creat femeia“, care a lansat-o pe Bardot.
„O fată ușoară“ nu este un titlul peiorativ: „este o femeie care se cufundă în propria sexualitate precum un bărbat. Rar se întâmplă ca o femeie precum Sofia sărbătorită așa“, spune Dehar.
Născută în Ghriss, Algeria, Dehar a venit în Franța la vârsta de 10 ani cu mama sa și fratele mai mic după ce părinții au divorțat. Până a împlinit vârsta de 16 ani, neinteresată de băieții de vârsta ei, a luat hotărârea, spune ea, de a se culca cu bărbați mai în vârstă pentru bani. Noaptea, frecventa cluburile de fițe din Paris, revenind acasă la primele ore ale dimineții pentru a se pregăti să plece la școală. Prima dată când a aflat mama ei a fost când a izbucnit scandalul care-i implica pe Ribéry și Karim Benzema. „A auzit la televizor și a fost foarte locată. Dar nu a fost niciodată agresivă cu mine. A fost mai mult îngrijorată“, spune Dehar. „N-am fost bine cu mine până când mi-am spus că ce am făcut nu este o crimă“.
Ribéry și Benzema au fost anchetați și în 2014 s-a renunțat la acuzațiile împotriva lor, judecătorul spunând că nu există suficiente probe că aceștia ar fi știut că Dehar este minoră. Fata spune că toată afacerea asta încă o bântuie. „Pentru mine a fost un șoc, o catastrofă…Aveam senzația că viața mea de adult, care de-abia începea, nu avea viitor“, a declarat ea. „Mă simțeam închisă într-o cutie, una a unei femei rele, interzise în care trebuie aruncat cu pietre…Mă simțeam foarte rău și m-am gîândit chiar să mă sinucid pentru că mă gândeam că nu mai există viață pentru mine. Mă simțeam ca un monstru care trebuie ascuns.“
Mai târziu, Dehar a declarat pentru revista Antidote : „Eram foarte bolnavă, nu ieșeam, nu mă vedeam cu nimeni.. Eram „Zahia curva“. Și știam că, în societate, acest gen de femeie este văzut ca diabolic“.
În loc să fiu ostracizată, Dehar a primit oferte de modelling, i-a inspirat pe artiștii Pierre et Gilles în a o portretiza pe Marianne, simbolul feminin al Franței, și a fost fotografiată de Lagerfeld, care a susținut o colecție de lenjerie pe care ea alansat-o.
Unii critici au văzut arta imitând viața, descriind rolul lui Dehar din film precum o pânză albă pe care bărbații din film își proiectează fanteziile.
Scenarista și regizoarea filmului, Rebecca Zlotowski, spune că filmul ei este „o poveste imorală de vară“. Subiectul ei este „o chestiune de putere, forță, dominare în toate domeniile“, spune ea. „Să fii feministă, nu trebuie să arăți femei astronaut sau neurochirurg. Îmi place să arăt femeile în feminitatea extremă“, spune regizoarea.